Νεφρολιθίαση

 

 

stones

Τι είναι η πέτρα των νεφρών;

 

Οι πέτρες των νεφρών δημιουργούνται από τα απορρίμματα στα ούρα σας. Μεγάλες ποσότητες αποβλήτων σε ένα μικρό όγκο ούρων (πυκνά ούρα) μπορούν να συνδεθούν μαζί και να σχηματίσουν κρυστάλλους και στη συνέχεια πέτρες. Οι πέτρες νεφρών μπορεί να διαφέρουν σε μέγεθος, από μερικά χιλιοστά έως αρκετά εκατοστά. Αν και μικρές πέτρες στα νεφρά μπορεί να περάσουν από το σώμα στα ούρα φυσικά, άλλες μπορεί να χρειασθούν ειδική ιατρική επέμβαση για την άρση τους. Ίσως χρειαστεί να δώσετε ένα δείγμα ούρων για να προσδιορίσετε τα επίπεδα των αποβλήτων στο τα ούρα σας. Τα υψηλότερα επίπεδα ορισμένων προϊόντων αποβλήτων αυξάνουν τον κίνδυνο ανάπτυξης νεφρών πέτρες.

 

Η διατροφή σας μπορεί να επηρεάσει τη συγκέντρωση των αποβλήτων στα ούρα σας. Εάν τα ούρα σας έχουν κάποια από αυτά τις ακόλουθες ιδιότητες, θα διατρέχετε αυξημένο κίνδυνο να δημιουργήσετε μια πέτρα:

  • υψηλά επίπεδα ασβεστίου (υπερασβεστιουρία)
  • υψηλά επίπεδα οξαλικού (υπεροξαλουρία)
  • υψηλά επίπεδα ουρικού οξέος (υπερουριχαιμία)
  • χαμηλά επίπεδα κιτρικού άλατος (υποκοττατραουρία)

 

Η οξύτητα ή τα ούρα σας μπορεί να καθορίσει τον τύπο των λίθων που είναι πιθανό να σχηματιστούν. Οι πέτρες ουρικού οξέος σχηματίζονται στο πιο όξινα ούρα, ενώ πέτρες φωσφορικού ασβεστίου σχηματίζονται σε λιγότερο όξινα ούρα. Οξαλικό ασβέστιο μπορεί να σχηματιστούν πέτρες σε οποιαδήποτε οξύτητα. Μπορεί να σας ζητηθεί να ελέγξετε το pH των ούρων σας για να προσδιορίσετε την οξύτητα.

Υγρά

 

Όταν είστε καλά ενυδατωμένοι τα ούρα σας θα είναι ανοιχτόχρωμο. Τα παχιά ούρα είναι λιγότερο συγκεντρωμένα αποβλήτων όπως το ασβέστιο, το οξαλικό και το ουρικό οξύ και συνεπώς είναι λιγότερο πιθανό να οδηγήσουν σε πέτρα σχηματισμός. Θα πρέπει να επιδιώκετε να πίνετε δύο έως τρία λίτρα, ή αρκετό υγρό για να παράγετε ποσότητα ούρων τουλάχιστον δύο λίτρων, ανά ημέρα.

 

Συμβουλές για την αύξηση της πρόσληψης υγρών:

  • Πίνετε ένα μεγάλο ποτήρι νερό σε συγκεκριμένες ώρες κατά τη διάρκεια της ημέρας.
  • Κρατήστε ένα μεγάλο μπουκάλι ή κούπα νερό στο γραφείο σας και πιείτε από αυτό όλη την ημέρα.
  • Δοκιμάστε να πιείτε μέσα από ένα άχυρο.
  • Όταν λαχταρούσατε ένα σνακ, πίνετε ένα ποτό.
  • Προσθέστε φέτες λεμονιού, ασβέστη ή πορτοκάλια για ψύξη του νερού.
  • Φορέστε ξανά ένα φιαλίδιο με νερό που ξαναγεμίζει – περπατώντας, ψωνίζοντας, βλέποντας τηλεόραση ή πλύσιμο.
  • Γεύση του νερού με σκουός.
  • Συμπεριλάβετε υγρά και υγρά τρόφιμα, όπως σούπες, σούπες και ζελέ στη διατροφή σας.

 

Το αλκοόλ μπορεί να σας αφυδατώσει και έτσι μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο ανάπτυξης λίθων. Η πρόσληψη αλκοόλ θα πρέπει να κατανέμεται καθ ‘όλη τη διάρκεια της εβδομάδας και πρέπει να είναι εντός του εβδομαδιαίου ορίου των 14 μονάδων την εβδομάδα για άνδρες και γυναίκες.

Εάν επιλέγετε ένα ανθρακούχο ποτό, υπάρχουν κάποιες ενδείξεις που υποδεικνύουν διατροφή 7-up, δίαιτα Sunkist και δίαιτα Sprite είναι μια καλύτερη επιλογή για την πρόληψη της ουρικού οξέος ή οξαλικού ασβεστίου που σχηματίζουν πέτρες, σε σύγκριση με ποτά με βάση το κόλα.

Αλας

 

Η υψηλή πρόσληψη νατρίου (άλατος) συνδέεται άμεσα με αυξημένο κίνδυνο σχηματισμού λίθων.

Μια δίαιτα υψηλή σε νάτριο μπορεί να αυξήσει την ποσότητα του ασβεστίου ως ένα απόβλητο προϊόν στα ούρα σας, και

αυξάνετε τον κίνδυνο ανάπτυξης λίθων νεφρών. Περιορίστε την πρόσληψη αλατιού σε όχι περισσότερο από 6g την ημέρα.

Γρήγορος οδηγός για τις ετικέτες των τροφίμων

Ελέγξτε μια ετικέτα τροφίμων με αλάτι ανά 100g. Ένα προϊόν διατροφής που έχει

πάνω από 1,5g αλατιού ανά 100g είναι ΥΨΗΛΟ.

Συμβουλές για τη μείωση της πρόσληψης αλατιού:

 Χρησιμοποιήστε λίγο ή καθόλου άλας στο μαγείρεμα.

 Μην προσθέτετε αλάτι στο τραπέζι.

 Αποφύγετε τη χρήση διαφορετικών αλάτων, όπως το σκόρδο,

σέλινο, Ροζ ιμαλαϊκά πετρώματα.

 Αποφύγετε τη χρήση υποκατάστατων αλάτων.

 Μειώστε την ποσότητα των επεξεργασμένων τροφίμων στη διατροφή σας.

 Μειώστε τη χρήση κύβων αποθέματος ή γλάστρες.

 Προσπαθήστε να χρησιμοποιήσετε εναλλακτικά καρυκεύματα, για παράδειγμα, σκόρδο, πάπρικα, πιπέρι

 

 

Ζωική πρωτεΐνη

 

Η πρωτεΐνη είναι μια σημαντική θρεπτική ουσία στο σώμα. Μία από τις λειτουργίες της είναι η ανάπτυξη και η ανάπλαση των ιστών του σώματος. Είναι σημαντικό να τρώτε αρκετές πρωτεΐνες για να ικανοποιήσετε τις ανάγκες του σώματός σας.

 

Η μείωση εντούτοις της ζωικής πρωτεΐνης μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο σχηματισμού λίθων των νεφρών. Ίσως χρειαστεί να αυξήσετε το φυτικής πρωτεΐνης στη διατροφή σας για να ικανοποιήσετε τις απαιτήσεις σας. Τα πρωτεϊνούχα ποτά πρέπει να αποφεύγονται.

 

Τροφές άφθονες σε ζωικές πρωτεϊνες

  • Κρέας
  • Πουλερικά
  • Ψάρια
  • Αυγά
  • Τυρί
  • Γιαούρτι
  • Φακές
  • Ρεβίθια
  • Φασόλια
  • Hummus
  • Quorn

 

 

Ασβέστιο

 

Το ασβέστιο συνδέεται με οξαλικό άλας στο έντερο, το οποίο εμποδίζει την απορρόφηση και τη μείωση του κινδύνου του σχηματισμού πέτρας. Οι δίαιτες χαμηλής περιεκτικότητας σε ασβέστιο δεν συνιστώνται καθώς οδηγούν σε αύξηση της απορρόφησης του οξαλικού άλατος, υψηλότερα επίπεδα στα ούρα και αυξημένο κίνδυνο λίθων στα νεφρά.

 

Είναι σημαντικό να έχετε φυσιολογικά επίπεδα ασβεστίου στον οργανισμό σας, αλλά θα πρέπει να αποφεύγετε την υπερβολική πρόσληψη ασβεστίου, όπως για παράδειγμα τα συμπληρώματα βιταμινών που περιέχουν ασβέστιο.

 

Συνιστώμενες ημερήσιες ποσότητες ασβεστίου:

 

Άνδρες 11 έως 18 ετών: 1.000mg

Άνδρες 19+ ετών:              700mg

Γυναίκες 11 έως 18 ετών:  800mg

Γυναίκες 19+ ετών:            700mg

Έγκυες:                              700mg

Θηλάζουσες:                   1.250mg

 

Ακολουθούν μερικά παραδείγματα της περιεκτικότητας σε ασβέστιο των τροφίμων:

* 200 ml γάλακτος (όλα τα είδη) – 240 mg ασβεστίου
* 150 γραμμάρια γιαούρτι φρούτων – 240 mg ασβεστίου
* 30 γραμμάρια τυριού cheddar – 220 mg ασβεστίου
* 50 γραμμάρια κονσέρβες σαρδέλας – 275mg ασβεστίου

* 80 γραμμάρια ξηρών σύκων – 200 mg ασβεστίου

 

 

Υγιές σωματικό βάρος

 

Ένας υψηλότερος δείκτης μάζας σώματος (ΔΜΣ) έχει συσχετιστεί με υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης νεφρών πέτρες. Η διατήρηση ενός υγιούς βάρους μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ανάπτυξης λίθων νεφρών. 

 

 

Φρούτα και λαχανικά

 

Τα φρούτα και τα λαχανικά μπορούν να κάνουν τα ούρα σας πιο αλκαλικά, γεγονός που μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του κινδύνου πέτρες στα νεφρά. Συχνά περιέχουν επίσης υγρό, το οποίο βοηθά με την καθημερινή σας πρόσληψη και με φυτικές ίνες μπορεί να είναι επωφελής και να μειώσει τον κίνδυνο σχηματισμού λίθων.

 

Πρόσθετες συμβουλές για την πρόληψη των πετρωμάτων οξαλικού ασβεστίου. Μόνο ένα μικρό ποσοστό (περίπου ένα δέκατο) ουλικού οξαλικού προέρχεται από το φαγητό σας, έτσι δεν το κάνετε πρέπει να αποφεύγετε εντελώς τα τρόφιμα που περιέχουν οξαλικό, αλλά θα πρέπει να επιδιώξετε μια μέτρια πρόσληψη. Υπάρχουν μερικά τρόφιμα που είναι ιδιαίτερα υψηλά σε οξαλικά άλατα, και έτσι πρέπει να τρώγονται με φειδώ.

 

Στόχος να περιορίσετε την πρόσληψη σας σε ένα μόνο στοιχείο από αυτήν τη λίστα ανά ημέρα:

* Ορισμένα φρούτα – βατόμουρα, βατόμουρα, σμέουρα, φράουλες, σταφίδες, ακτινίδια,

συμφωνημένα (μοβ) σταφύλια, σύκα, μανταρίνια, δαμάσκηνα, ραβέντι

* Ορισμένα λαχανικά – okra, μαϊντανός, πράσα, τεύτλα, σπανάκι

* Ξηροί καρποί και σπόροι

* Κακάο και σοκολάτα

* Προϊόντα σόγιας, όπως γάλα σόγιας, τυρί σόγιας, tofu και παγωτά σόγιας

* Όλος-Bran

* Τσάι και καφές, να μην έχουν περισσότερα από δύο με τρία φλιτζάνια την ημέρα.

 

 

Βιταμίνη C

 

Η υπερβολική πρόσληψη βιταμίνης C θα αυξήσει την ποσότητα του οξαλικού στα ούρα. Η βιταμίνη C πρέπει να περιορίζεται σε λιγότερο από 1.000mg ανά ημέρα. Οποιαδήποτε συμπληρώματα περιέχουν υψηλή δόση βιταμίνης C θα πρέπει να αποφεύγεται.

 

 

Πρόσθετες συμβουλές για την πρόληψη πέτρων ουρικού οξέος

 

Τα πουρίνες είναι φυσικές ουσίες που βρίσκονται στο σώμα και στα περισσότερα τρόφιμα. Το σώμα τους σπάει

κάτω στο ουρικό οξύ, οπότε αν σχηματίζετε πέτρες με ουρικό οξύ, θα πρέπει να προσπαθήσετε να περιορίσετε την ποσότητα των πουρινών

στη διατροφή σας.

Κύριες διαιτητικές πηγές πουρινών:

Πηγές κρέατος Πηγές ψαριών Άλλες πηγές

Όλες οι πηγές κρέατος (βοδινό,

αρνί, κοτόπουλο, χοιρινό, ζαμπόν,

πάπια και ούτω καθεξής)

Ήπαρ, καρδιά και νεφρό

Sweetbreads

Εκχυλίσματα κρέατος, όπως

Oxo

Γαύρος

Κάβουρας

Ψάρια Roes

Ρέγγα

Σκουμπρί

Σαρδέλες

Γαρίδες

Άσπρο

Μαγιά και εκχυλίσματα

Μπύρα

Σπαράγγι

Κουνουπίδι

Μανιτάρια

Φασόλια και μπιζέλια

Σπανάκι

 

 

Πρόσθετες συμβουλές για την πρόληψη των πετρών φωσφορικού ασβεστίου

 

Δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία για συμβουλές διατροφής σε ασθενείς που σχηματίζουν πέτρες φωσφορικού ασβεστίου. Σε η κύρια γενική συμβουλή που αναφέρεται παραπάνω, ωστόσο, μπορεί να είναι επιζήμια για να έχει πολύ μη οξέα ούρο. Ο χυμός των βακκίνιων μπορεί να είναι ευεργετικός καθώς καθιστά τα ούρα πιο όξινα.